Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego

utworzone przez | 18 lipca 2018

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu), które obejmują szeroki zakres objawów, z których występowanie chociaż jednego pozwala na postawienie diagnozy.

  1. Zaburzenia lokalizacji źródła dźwięku.
  2. Zaburzenia różnicowania dźwięków.
  3. Zaburzenia rozpoznawania wzorców dźwiękowych.
  4. Zaburzenia analizy czasowych aspektów sygnału dźwiękowego:
  • zaburzenia zdolności do przetwarzania bardzo krótkich sygnałów dźwiękowych,
  • maskowanie dźwięków następujących – głośny dźwięk zagłusza cichsze dźwięki następujące zaraz po nim,

Objawy: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego są szczególnie widoczne u dzieci w okresie rozwoju nauki mowy oraz w początkowym okresie nauki w szkole, ale nie są to zaburzenia charakterystyczne tylko dla dzieci. Z tego typu zaburzeń nie wyrasta się z wiekiem. Oczywiście pewne trudności się zmniejszają, ale jednak pozostają trudnościami.

  1. Opóźniony rozwój mowy.
  2. Ograniczone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana bezpośrednio wprost do odbiorcy i/lub częste nieprawidłowe zrozumienie pytań i poleceń, szczególnie, gdy są długie i skomplikowane.
  3. Zaburzona intonacja (mowa monotonna, cicha, albo odwrotnie bardzo szybka i zbyt głośna).
  4. Nadwrażliwość na dźwięki.

Trening słuchowy:

  • Terapia deficytu domknięcia słuchowego,
  • Terapia rozpoznawania sekwencji dźwięków,
  • Trening różnicowania fonemów,
  • Trening prozodyczny,
  • Trening Warnke.
  • Wykształcenie u uczniów odpowiednich technik kompensacyjnych oraz poprawa ich funkcji poznawczych.
  • Poprawa parametrów akustycznych klas szkolnych.

Terapie ruchowe:

  • Integracja sensoryczna
  • Bilateralna integracja
  • Neurofeedbeck
  • Indywidualna stymulacja słuchu Johansena,
  • Metoda Tomatisa,
  • Auricula Training Method,
  • Samonas Sound Therapi,
  • Metoda Paula Madaule,
  • Trening integracji sensorycznej Berarda,
  • Fast For Word,
  • Logopedyczne i pedagogiczne treningi słuchowe. W rozporządzeniu MEN w sprawie warunków

 

Bibliografia:

  • Katarzyna Rychetsky, Praca z dzieckiem z niedosłuchem centralnym, Katowice
  • Jenny Thompson, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013
  • Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Razem łatwiej, Kraków 2015
  • Ewa Puszczałowska – Lizis, Edyta Agnieszka Biała, Terapia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2013
  • www.centrumincorpore.pl
  • http://www.cwro.edu.pl

Zobacz również

Oprócz rozbudowanej bazy wiedzy logopedycznej warto odwiedzić encyklopedię nomenklatury używanej w logopedii. Ponadto prowadzimy cykliczne szkolenia dla profesjonalistów oraz blog dla rodziców. Szczególnie zapraszamy do publikacji fachowych oraz bazy poradni i specjalistów związanych z logopedią.

MENU