Dogoterapia w Logopedii

utworzone przez | 20 lipca 2018

Dogoterapia w Polsce to nadal bardzo młoda dziedzina choć coraz częściej spotykana i ciesząca się coraz większym uznaniem w środowiskach dzieci niepełnosprawnych. Obserwacje terapeutów potwierdzają jednak skuteczność tej metody, która wykorzystywana jest do pracy z dziećmi z zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, rozszczepem podniebienia, uszkodzeniami neurologicznymi oraz zaburzeniami mowy i połykania. Terapeuta dzięki swojemu partnerowi, którym jest pies staje się niewidoczny więc dziecko nie musi już budować muru by ukryć zawstydzenie przed terapeutą a na pierwszym planie mamy psa. Pies nie wymaga niczego od dziecka, nie ma też oczekiwań co do postępów terapii, jest to układ w którym dziecko i pies cieszą się wzajemną zabawą i obecnością. Terapeuta natomiast na początku swojej drogi musi sprostać wielu wymaganiom do których należą: przeszkolenie terapeuty, wybór odpowiedniej rasy psa, wybór szczeniaka dobrze rokującego jako pies terapeuta, szkolenie i ocena psa.

Dogoterapia jest naturalnym sposobem przeprowadzania trudnych a czasem bardzo żmudnych ćwiczeń wspomagających rehabilitację, dzięki odpowiednio wybranym i przygotowanym psom. Pies nie zmusza do powtarzania niezrozumiałych gestów, które ma wykonać dziecko natomiast okazuje uczucia dzięki czemu trudne ćwiczenia są niejako wykonywane przy okazji zabawy z psem a myśli dziecka skupione są na psie a nie na stopniu trudności wykonywanego ćwiczenia. Możemy zaryzykować stwierdzenie, że to pies wykonuje najcięższą część pracy terapeutycznej gdyż to dzięki niemu dziecko zapomina o troskach, bólu i swoich ograniczeniach dając się ponieść psiej opiekuńczości i radości ze wspólnie spędzanych chwil. Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw, które mają służyć podstawowemu celowi dogoterapii jakim jest wszechstronny rozwój podopiecznego. Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez przełamanie bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie jego obecności w bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u dziecka, kształtowanie pozytywnych emocji u dziecka, rozwój empatii i poprawę samooceny.

 

Bibliografia:

  • onet.pl ; dogoterapia.pl ; autor.

Zobacz również

Oprócz rozbudowanej bazy wiedzy logopedycznej warto odwiedzić encyklopedię nomenklatury używanej w logopedii. Ponadto prowadzimy cykliczne szkolenia dla profesjonalistów oraz blog dla rodziców. Szczególnie zapraszamy do publikacji fachowych oraz bazy poradni i specjalistów związanych z logopedią.

MENU