Opóźnienie rozwoju mowy

utworzone przez | 17 lipca 2018

Opóźnienie rozwoju mowy oznacza, „iż poszczególne etapy rozwoju mowy pojawiają się z opóźnieniem w stosunku do wieku umysłowego dziecka. Ponadto tempo progresywnych zmian, jakie dokonują się w sferze rozwoju dziecka, jest zwolnione.”[1]

Literatura foniatryczna wyróżnia następujące typy opóźnień rozwoju mowy:

  • Proste opóźnienie rozwoju mowy – m.in. Zespół opóźnień mowy czynnej i wycinkowe opóźnienie rozwoju mowy
  • Opóźniony rozwój mowy – o ustalonej lub trudnej do ustalenia etiologii.[2]

PROSTE OPÓŹNIENIE ROZWOJU MOWY

  • „Rozwój mowy dziecka przebiega w wolniejszy sposób, zachowuje on jednak wszystkie przewidziane elementy rozwojowe. Dziecko z ORM rozumie i prawidłowo wykonuje polecenia, dostosowuje swoje zachowanie do konkretnych sytuacji. Poprawnie rozwiązuje zadania praktyczne na poziomie swojego wieku. W przejawach działania dziecko zachowuje się jak jego rówieśnicy, z wyłączeniem poziomu mowy.”[3]

PRZEJAWY OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY

  • Późniejsze gaworzenie,
  • Późniejsze wymawianie pierwszych słów i trudność  w ich artykulacji,
  • Opóźnienie w pojawianiu się zdań prostych i złożonych,
  • Ograniczony słownik czynny i bierny,
  • Długie utrzymywanie się nieprawidłowych struktur gramatycznych oraz nieprawidłowych dźwięków mowy. [4]

PRZYCZYNY OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY (hipotezy):

 

  • Czynniki środowiskowe,
  • Niedojrzałość aparatu wykonawczego mowy,
  • Opóźnienie mielinizacji włókien nerwów czaszkowych ruchowych,
  • Czynniki genetyczne,
  • Choroby przebyte w pierwszym roku życia,
  • Opóźniony rozwój motoryki,
  • Brak stymulacji werbalnej,
  • Brak bodźców do mówienia lub ich nadmiar,
  • Uszkodzenia układu nerwowego,
  • Uszkodzenia narządów słuchu, wzroku,
  • Uszkodzenia obwodowych narządów mowy,
  • Upośledzenie umysłowe,
  • Autyzm.[5]

 

 

Bibliografia:
  • „Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki” red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska s.363.
  • „Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki” red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jarzębowska, s.370.
  • K. Kozłowska „Wady wymowy możemy usunąć” s.31, Kielce 1998.
  • K. Kozłowska „Wady wymowy możemy usunąć”, Kielce 1998.
  • „Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki” red. T. Gałkowski, Opole 2005.

Zobacz również

Oprócz rozbudowanej bazy wiedzy logopedycznej warto odwiedzić encyklopedię nomenklatury używanej w logopedii. Ponadto prowadzimy cykliczne szkolenia dla profesjonalistów oraz blog dla rodziców. Szczególnie zapraszamy do publikacji fachowych oraz bazy poradni i specjalistów związanych z logopedią.

MENU