Zabawka i jej rola w rozwoju dziecka

utworzone przez | 20 lipca 2018

Zabawka jest przedmiotem służącym do zabawy . To ona nadaje sens każdej zabawie, stanowi jej inspirację, pośredniczy między nią a dzieckiem. Zabawką może być tak naprawdę wszystko to, czym można się bawić, dlatego też ciężko jest określić granice jej pojęcia. Do zabawy mogą służyć kubki, kamyki, gałązki, kasztany, szyszki, a nawet torebka mamy.

M. Dunin-Wąsowicz w taki sposób zdefiniowała pojęcie zabawki- „zabawką może być przedmiot lub zestaw przedmiotów wykonany w celu pobudzania zabawowej aktywności dziecka tj. ruchowej, umysłowej czy emocjonalnej, stwarzający sposobność do poszerzenia doświadczeń, gry wyobraźni i stopniowego opanowania rzeczywistości. Zabawkami są przedmioty, lub ich zestawy, które mają zachęcać dzieci do bawienia się, pobudzać jego aktywności. Zabawka ma również za zadanie rozwijać wyobraźnię, pomagać dziecku zrozumieć rzeczywistość. Nieco inną definicję zabawki przedstawia J. Bujak, dla którego „zabawki są przedmiotami przypadkowymi lub służącymi do innych celów niż te, które narzuca im bawiące się dziecko. Stają się zabawkami dopiero wtedy, gdy dziecko odnajduje ukryte w nich możliwości zabawy, wydobędzie czy „uruchomi w nich funkcję ludyczną”.

Istnieją dwie grupy zabawek: pierwszą tworzą zabawki naturalne – „pierwotne przedmioty manipulacyjne”, są to takie przedmioty, jakie napotyka w swoim otoczeniu dziecko i bawi się nimi. Do drugiej grupy należą zabawki właściwe, które stanowią przedmioty przeznaczone do zabawy, są one specjalnie przygotowane przez dorosłych. Aby można było mówić o przedmiocie, że jest zabawką, musi być on używany przez dziecko, bo to ono decyduje o tym, co jest zabawką.

Ze względu na cechy zewnętrzne oraz cel zabawek, wyróżnia się następujące grupy zabawek. Pierwsza z nich to zabawki będące przypadkowo spotkanymi przedmiotami, są to : kamyki, patyki, żołędzie, liście, opakowania po produktach spożywczych, kosmetykach itd. Następną grupę tworzą zabawki będące przedmiotami codziennego użytku; łyżki, kubeczki, miski. Jeszcze innym rodzajem są zabawki grające, mrugające, poruszające się do których zalicza się np. instrumenty muzyczne takie jak: gwizdek, bębenek., trąbka, kastaniety, grzechotka dziecięca, dzwonki, trójkąty itd. Istnieją również zabawki służące do dmuchania, które poruszane są siłą strumienia wydychanego powietrza, kwalifikują się do nich: balony, dmuchawce, samoloty papierowe wiatraczki. Kolejny rodzaj stanowią zabawki zręcznościowe: bierki, kółka, pchełki, układanki, nakładanki, przybijanki, piramidy. W zabawkach mechanicznych nakręcanych na kluczyk i poruszanych sprężyną są : piesek, kotek, różnego rodzaju pojazdy, miniaturki urządzeń gospodarczych np. odkurzacz, pralka itd. Popularne są także zabawki- zestawy do zabaw tematycznych : mała gospodyni, krawcowa,lekarz, fryzjer itd. Wyróżnia się także zabawki aktywizujące ruchowo : sprzęt sportowy np. rower trójkołowy, hulajnoga, deskorolka, narty, itd.

Bardzo ważną rolę w rozwoju umysłowym dziecka odgrywają zabawy z klockami, w żadnym z przedszkoli nie powinno ich brakować. Pojemniki, w których znajdują się klocki powinny być umieszczone w łatwo dostępnym, widocznym miejscu, tak aby dziecko mogło z nich w każdej chwili skorzystać. Dzięki zabawom z klockami dzieci ćwiczą sprawność oka i ręki, a także współpracuje z inną osobą.

Dziecięca zabawkę zawsze przyciąga nowa zabawka. Ogląda ją z wielką uwagą, bierze ją, potrząsa nią. Zainteresowanie nowa zabawką nie trwa jednak długo. Ważne jest, aby dorosły nauczył dziecko jak należy wykorzystywać daną zabawkę podczas zabawy.

Zobacz również

Oprócz rozbudowanej bazy wiedzy logopedycznej warto odwiedzić encyklopedię nomenklatury używanej w logopedii. Ponadto prowadzimy cykliczne szkolenia dla profesjonalistów oraz blog dla rodziców. Szczególnie zapraszamy do publikacji fachowych oraz bazy poradni i specjalistów związanych z logopedią.

MENU